DCC Decoder Service


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


Decoders

Producten > Tec4Trains


Tec4Trains DCC decoders.


De firma Tec4Trains, die sinds het jaar 2000 bestaat, maakt wel heel bijzondere DCC decoders.

Maar laten we beginnen bij het begin. Deze firma produceert DCC decoders die ook de eigenschappen hebben van wat de meeste andere fabrikanten ook hebben. Zoals; 14 en 28/128 rijstappen, lastregeling, meerdere functie uitgangen tot maximaal 8 stuks, instelling DC en DCC, programmeren op het hoofdspoor, software kan geupdated worden, inviduele snelheids instelling CV67 tot en met CV94 maar ook met CV3 CV4 CV5 en CV6, instelling van lange en korte adressen, dimmen van verlichting, instelling dynamische en statische compensatie. De pulsbreedte motorsturing bedraagt 31,25 KHz.

Het bijzondere is dat dit type DCC decoders is uitgerust met de volgende mogelijkheden;

  • Een treinbus systeem. (vergelijk het met een computernetwerk waaraan meerdere computers met elkaar verbonden zijn).
  • Tel ingang om de juiste kilometers per uur te kunnen instellen.
  • Instelling motorvermogen.
  • Voertuiggewicht.
  • Voertuiglengte.
  • Infrarood zend mogelijkheid.
  • Invoeren van Lissy adressen.
  • Aansluiten energie condensator.
  • Wagons afkoppelen op elke gewenste plek in de trein samenstelling.



Tec4Train.

Werking van DCC LD-1x decoder in een locomotief.

Zoals u in voorgaande gezien heeft, kan het gewicht, de lengte, het motorvermogen en de maximale kilometers per uur, van de locomotief, worden ingesteld.
Dit heeft als voordeel dat je een juiste locomotief instelling hebt en wanneer die voor een te zware trein staat, deze trein dan niet kan trekken. Net als in de werkelijkheid gebeurd. Je bent dan verplicht een zwaardere locomotief voor de trein te plaatsen of in voorspan te gaan rijden met een zelfde type locomotief. De voorste locomotief wordt dan leidend gemaakt zodat de tweede locomotief zich moet schikken wat de voorste locomotief bepaald.

Doordat beide locomotieven zijn voorzien TC koppeling, waarover alle data gaat, kan de eerste locomotief aan de tweede locomotief meedelen dat die wat meer snelheid bij moet regelen omdat die tweede locomotief te traag is. Andersom kan ook. Wanneer de eerste locomotief voelt dat hij opgeduwd wordt door de tweede locomotief, dan zal de eerste locomotief aan de tweede locomotief meedelen dat deze wat snelheid moet terug nemen. Deze processen gaan net zolang door totdat beide locomotieven synchroon rijden. Het maakt daarbij niet uit welk merk en type gelijkstroommotor in de locomotief aanwezig is.

Het zelfde gebeurd ook wanneer men met twee verschillende locomotieven in voorspan rijdt en waarvan de vermogens verschillende zijn. Zo'n trein zal dan niet sneller rijden dan de langzaamste locomotief op zijn maximale snelheid.

Type LD-1L. Levert 1,5 Ampère en heeft 8 functie uitgangen.

Type LD-1S. Levert 1 Ampère en heeft 5 functie uitgangen.


Werking van DCC WD-GWx decoder in een wagon.


Om een maximaal spelplezier te hebben in het prototype treinen rijden, is een wagon decoder een uitkomst.
In de wagon decoder kunnen de gegevens worden opgeslagen zoals voertuiglengte en voertuiggewicht in Ton. Ook kan nog het soort wagon worden opgegeven.

Het voordeel van het opgegeven gewicht is dat wanneer men een flinke trein samenstelt dat er dan een totaal tonnage uitkomt. Als er dan een te lichte locomotief wordt voorgeplaatst, en alle instelling zijn ingesteld, dan zal die locomotief die trein niet trekken.

Maar hoe weet die locomotief dat dan, zult u zich afvragen. De Tec4Train decoders voor locomotieven, dit is de
LD-1x serie, hebben de mogelijkheid om een complete trein te indexeren. Zogauw een locomotief contact maakt met de eerste wagon van de samengestelde trein, dan is er ongeveer 3 seconden nodig voor het indexeren. De locomotief decoder weet dan hoeveel wagons aan de locomotief zijn gekoppeld en met een totaal gewicht. Alle T4T hebben namelijk een uniek serienummer dat 26 bits lang is zodat de locomotief ook weet welke wagons achter de locomotief zijn aangekoppeld.

Ook een personenrijtuig kan voorzien worden van wagondecoder type
WD-PWxxx. Met de speciale verlichtingsstrip van Tec4Trains is het dan mogelijk om de verlichting in het rijtuig te kunnen dimmen of in verschillende coupe's de verlichtssterkte te kunnen aanpassen. Ook de sluitverlichting wordt apart bedient.

Wanneer een locomotief, met witte frontlichten aan, naar één zijde van een rijtuig rijdt, die de rode sluitlichten aan heeft staan, dan zullen die rode sluitlichten van het rijtuig doven zodra de locomotief contact maakt met het rijtuig. Daarna wordt de rijrichting van de locomotief omgekeerd zodat aan de andere zijde de witte frontlichten ontsteken, maar aan de achterzijde zullen de rode sluitlichten, van de locomotief niet onsteken.

De rode sluitlichten van meerdere rijtuigen die tussen een eerste en laatste rijtuig aanwezig zijn, zullen niet branden.

Type WD-GW0. Heeft geen functie uitgangen. Wordt geleverd met 2 TCCS koppelingen en energie condensator.

Type WD-PW290. Aanduiding 290 is lengte van 290 mm. Verlichtings LED strip inclusief decoder en einergie condensator op de print. Decoder is voorzien van 4 functie uitgangen.


Afkoppelen van wagons.

Met de LD-1x decoders is het mogelijk om wagons, achter een locomotief, op elke gewenste plek en elke gewenste wagon af te koppelen.
Een locomotief heeft altijd positie 0 (nul). De daarop volgende wagons worden automatisch geteld van 1 tot en met 50. Dit gebeurd al bij het indexeren van de locomotief. Een locomotief weet dus altijd hoeveel wagons hij moet trekken en met een totaal gewicht. Een LD decoder moet worden voorzien van twee loc adressen. Een twee cijferig adres voor de locomotief zelf en een vier cijferig adres om de bediening van het afkoppelen van de wagons mogelijk te maken. Bijvoorbeeld een locomotief heeft adres 23, dan zal voor het afkoppelen van de wagons het adres 1023 nodig zijn.

Wanneer men op de modelbaan op een rangeerterrein staat of bij een station, dan telt men vanaf de locomotief de wagons 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, enz. Wil men de vierde wagon afkoppelen, dan dient men op de functietoets F1 te drukken van het tweede locomotief adres. De wagons 1, 2, en 3 blijven dan nog aan de locomotief gekoppeld.


Welke typen Commando centrales?

Het handigst zijn de commando centrales met twee snelheidregelaars. Bijvoorbeeld de Intellibox II van Uhlenbrock, de ECoS van ESU en de DCS100 met een DT402 van Digitrax.

Op de eerste regelaar wordt dan het twee cijferige locomotief adres gezet voor het rijden, het afkoppelen van de eerste wagon direct achter de locomotief met F1. Het afkoppelen van de laatste wagon in de trein met F2. Inschakelen van het rangeerlicht met F3. Inschakelen van de binnenverlichting van alle rijtuigen met F4.

Op de tweede regelaar wordt het vier cijferige adres gezet voor de bijzondere functies. Met deze tweede regelaar wordt het wagonnummer ingesteld zodat met F1 de betreffende wagon afgekoppeld kan worden. Met F4 kan de verlichting van die betreffende wagon geschakeld worden. De overige rijtuigen reageren hier dan niet op.


Goede werking.

Voor een goede en zekere werking is een minimale spanning van 18 Volt vereist. Met name de TC koppelingen vereisen die hogere spanning.

Wanneer u rijdt met locomotieven waarin van verschillende fabrikanten DCC decoders zijn gemonteerd, is deze hogere spanning geen bezwaar. Namelijk veel DCC decoder kunnen een spanning van 20 Volt aan en er zijn types, met name de Amerikaanse DCC decoders, kunnen met gemak 24 Volt aan.


TC koppelingen.

Voor de data overdracht vanaf de locomotief naar de erachter hangende trein wordt een electrische koppeling gebruikt met de afkortingsnaam TCCS.

TCCS staat voor "Train Coupling & Communicatie Systeem". Deze koppeling bevat vier draden. Twee voor de doorgaande data bus en 2 voor de Lissy infrarood zender diode. Met deze Lissy zenddiode kan het locomotief adres draadloos naar een Lissy ontvanger gestuurd worden.

Deze
TCCS koppelingen passen in een gewone Europese NEM362 schacht zodat de montage eenvoudig blijft. De meeste Europese fabrikanten voorzien hun geproduceerde modelspoor voertuigen van deze NEM362 schacht.

De metalen haak en het beweegbare metalen plaatje in de koppeling zijn verguld zodat een goed contact voor de data overdracht gewaarborgd is.

Tec4trains TCCS koppeling.

Overzicht van de functies.


DC gebruik.


Deze Tec4Train decoders zijn ook geschikt om met normale gelijkspanning te rijden.

  • De verlichting brandt contant zodra de locomotief rijdt.
  • De verlichting wisselt met de rijrichting inclusief de sluitlichten.
  • De locomotief rijdt met lastregeling.


Alle overige functies zijn bij gelijkstroom rijden niet toepasbaar.


Uitvoeringen van verschillende DCC decoders.

Type DCC decoder.

Maten in mm.

Motorstroom in Ampère.

Functie uitgangen.

Eenergie condensator aansluiting.

5 volt uitgang.

Aansturen van TCCS koppelingen.

LD-1L

34,5 x 17 x 8,5

1,5

8

Ja.

Ja.

Ja.

LD-1M

30 x 16 x 5

1,2

6

Ja.

Nee.

Ja.

LD-1S

24 x 14 x 5

1,0

5

Ja.

Nee.

Ja.

WD-GWx

24 x 10,5 x 5

Geen.

0-4

Nee.

Nee.

Ja.

WD-PWxxx

116/172/232/262/292 x 15 x 4

Geen.

4

Is geintegreerd.

Nee.

Ja.

             

LD-1x staat voor Locomotief Decoder 1, x voor diverse uitvoering. Dit type DCC decoder wordt geleverd met losse draadeinden, met NEM651 of NEM652 stekkers.

WD-GWx staat voor Wagon Decoder voor Goederen Wagons, x staat voor het aantal functie uitgangen. Dit type DCC decoder wordt alleen geleverd met losse draadeinden.

WD-PWxxx staat voor Wagon Decoder Personen Wagons, xxx staat voor de lengte van de verlichting strip met decoder.


De prijzen van deze DCC decoders volgen nog.


Toekomst.

Voor dit jaar 2013 staat in de planning, vanaf de zomer, een nieuwe software update zodat alle decoders ook servo motoren kunnen aansturen zodat in een goederenwagon een schuifdeur open en dicht geschoven kan worden.

Ook geluidsmodules zijn in ontwikkeling die dan op de data bus kan worden aangesloten.

Homepage | Service activiteiten | Laatste Nieuws | Producten | Klanten reageren | Zelf inbouwen? | Tips voor inbouwen | Klant project foto's | Projecten | DCC techniek | DCC wetens-waardigheden | Beurzen | Links | Definities | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu