DCC Decoder Service


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


DCC-micromotor

Producten > DC-micromotoren


DC Micromotoren.

Onder de modelspoorliefhebbers zijn er modelspoormachinisten die het summum van de motoren in hun locomotieven willen hebben. Daarmee wordt bedoeld, laag anker gewicht, geen magnetisch rust moment, hoge versnelling, kleine inductiviteit, hoge werkingsgraad, lineariteit tussen spanning en toerental, lineariteit tussen belasing en toerental, lineariteit tussen belasting en stroom, hoge overbelastbaarheid, kleine afmetingen, vierdelige edelmetalenborstels en geen anker blikpakket.

Het voordeel van dit soort motoren is dat ze zeer goed regelbaar zijn, met name in de langzame toerentallen en toch een goed vermogen leveren. Een 13 millimeter ronde motor, met een lengte van 19 millimeter, levert een vermogen van 1,2 Watt bij 12 Volt=.

De werking van een Faulhaber en Maxon motor is in principe gelijk gelijk aan een gelijkstroommotor met koolborstels. Echter met dien verstande dat het anker geen blikpakketmassa heeft, dus alleen een stijve wikkeling die om een vaststaand anker draait. Verder heeft dit type motoren een soort koolborstels van een edelmetaal soort waardoor deze nimmer vervangen hoeven te worden.

DC micromotor open gewerkt.

Maxon motoren.

Maxon motoren hebben een ruitvormige schuine wikkeling. Zie de tekening hiernaast.

Voor de modelspoorwereld zijn deze motoren verkrijgbaar in de diameters van 6, 8, 10, 13 en 17 millimeter voor de schalen N en H0.
Motoren van dit merk kunnen toegepast worden in locomotieven van de merken Arnold, Fleischmann, Roco, MiniTrix, Rivarossi, Lima, Brawa, Piko, Kato en Bemo. Daarnaast zijn er nog wat kleinere merken zoals b.v. Lima, Brekina en Hag.

Maxon.

Maxon wikkeling.

Schuine ruitvormige wikkeling.

Faulhaber motoren.

Faulhaber motoren hebben een schuine wikkeling. Zie de tekening hiernaast.
De wikkelingen worden hier kruislings gewikkeld.

Voor de modelspoorwereld zijn deze motoren verkrijgbaar in de diameters 10, 12, 13, 16 en 22 millimeter in voornamelijk de H0 schaal.
Motoren van dit merk kunnen toegepast worden in locomotieven van de merken Fleischmann, Liliput, Märklin, Roco, Trix, Rivarossi, Lima, Piko, Gützold, Brawa, Kato, Athearn, Mehano en Röwa. Daarnaast zijn er nog wat kleinere merken zoals b.v. Egger en Hag.

Faulhaber.

Faulhaber.

Schuine wikkeling.

Faulhaber.

Faulhaber.

Kruislings gewikkeld.

---------------------------------------------------------------------------

Hier rechts een voorbeeld van een Maxon motor in een Minitrix stoomlocomotief. De originele Minitrix motor was versleten en niet meer geschikt voor DCC gebruik.

De prijs voor de totale ombouw, inclusief de Maxon motor is 151,00 Euro.



Minitrix BR24. Schaal-N.

Minitrix BR24

Maxon motor in een BR24 wat zeer langzame rijeigenschappen geeft.

---------------------------------------------------------------------------
Dit is een voorbeeld van een Amerikaanse diesellocomotief van het merk Athearn. Ook in dit model geeft de Maxon motor de locomotief zeer goede rijeigenschappen. Zeer langzaam rijden is dan ook mogelijk.

De hier getoonde aandrijving past zowel in de GP40, GP40-2, en GP50 van Athearn.

De prijs voor de totale ombouw bedraagt 170,00 Euro inclusief motor en toebehoren daarvan.

Athearn GP50. Schaal H0.

Athearn GP50.

De getoonde locomotief is hier nog niet gereed. Er dienen nog beveiligingen aangebracht te worden.

---------------------------------------------------------------------------
Uiteraard zijn er ook voor andere merken en andere schalen deze fluisterstille aandrijvingen verkrijgbaar voor het ombouwen voor uw locomotieven.

Prijzen kunt u bij ons opvragen per E-mail met een duidelijke vermelding van locomotief merk, type en schaal.

Ons E-mail adres staat rechts onderaan elke pagina.

.

Homepage | Service activiteiten | Laatste Nieuws | Producten | Klanten reageren | Zelf inbouwen? | Tips voor inbouwen | Klant project foto's | Projecten | DCC techniek | DCC wetens-waardigheden | Beurzen | Links | Definities | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu